گیاه آگلونما

معرفی گیاه آگلونما

  1. خانه
  2. نگهداری و پرورش گل ها و گیاهان
  3. معرفی گیاه آگلونما
بدون دیدگاه

این روزها استفاده از گیاهان آپارتمانی در خانه‌ها بسیار رایج شده. این کار هم جنبه‌ی زیبایی داشته و هم برای تصفیه هوای درون خانه بسیار مفید است. یکی از این‌ گیاهان  گلدان آگلونما است که شاید در بسیاری از خانه‌ها آن را دیده باشید. این گیاه زیبا، برگ‌های انبوهی دارد و علاوه بر آپارتمان، در ادارات و فضاهای داخلی مراکز تجاری هم به خوبی ظاهر می‌شود. مقاومت بالای آگلونما در برابر نور کم باعث شده تا در محیط‌هایی که نور خورشید به آن نمی‌رسد هم به خوبی رشد کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این گیاه از نور مستقیم آفتاب بیزار است!

شرایط نگهداری گیاه آگلونما

نگهداری از گلدان آگلونماهر نوع از گیاهان و گل‌ های آپارتمانی، به شرایط خاصی از نگهداری نیاز دارند. اگر شما در نظر دارید تا گیاهی را در منزل خود داشته باشید، لازم است تا از این شرایط آگاهی داشته باشید. عواملی همچون نور، دما، میزان آبیاری و نوع خاک هر گیاه متفاوت است. در ادامه به بررسی این شرایط در مورد گیاه آگلونما می‌پردازیم.

نور : آگلونما همان طور که گفتیم از نور مستقیم خورشید بیزار است. بهتر است گلدان آگلونما را در جایی قرار دهید که مقداری نور طبیعی به شکل غیر مستقیم دریافت کند. اگر چه این گیاه در مکان‌های تاریک هم دوام می‌آورد اما بهتر است به طور دائم در اینگونه فضاها قرار نگیرد. اتاق‌های شمالی خانه از نظر نور ورودی، بهترین مکان برای نگهداری این گیاه است. همچنین آگلونما را در نزدیکی شوفاژ قرار ندهید. گاز و دود حاصل از شوفاژ باعث می‌شود تا این گیاه برگ‌های زیرین خود را از دست بدهد.

دما : دمای مورد نیاز آگلونما حداقل ۱۰ الی ۱۵ درجه سانتیگراد است. توصیه می‌شود آن را در فصل تابستان، در دمای 24 درجه سانتیگراد و در فصل زمستان، در دمای 15 درجه سانتیگراد قرار دهید.

آبیاری : آگلونما همانند بعضی از گل‌ های آپارتمانی، نیاز به آب زیادی دارد. بهتر است خاک گلدان را همواره خیس نگه دارید. در فصل زمستان رشد این گیاه کندتر است، بنابراین نیاز به آبیاری کمتری دارد که یکبار در هفته مناسب است. همچنین در فصل تابستان هفته‌ای دوبار آبیاری کافی است. توجه داشته باشید که اگرچه نیاز به آب در این گیاه بالاست اما آبیاری بیش از حد آن مخصوصا در فصل زمستان باعث می‌شود که برگ‌های آن زرد شوند.

خاک : ترکیبی از خاکبرگ و ماسه برای این گیاه مناسب است. بهتر است برای رشد بهتر گیاه، در فصل‌های بهار و تابستان، هر دو هفته یکبار آن را با کودهای محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید. همچنین گلدان آگلونما را سالی یکبار و در فصل بهار، در حالتی که ریشه‌ی آن بیش از نیمی از فضای گلدان را اشغال کرده، تعویض کنید و آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. چرا که آگلونما رشد سریعی دارد و برای ادامه‌ی رشد خود نیاز به فضای بیشتری پیدا می‌کند.

تمیز کردن برگ‌ها : برای تمیز کردن برگ‌های گیاه آگلونما از یک پارچه نرم یا اسفنج مرطوب استفاده کنید. شاید نام براق کننده‌های شیمیایی برای درخشان کردن برگ‌های گیاه به گوشتان خورده باشد. این گونه مواد، روزنه‌های گیاه را می‌بندند و آن را از بین می‌برند. بنابراین برای پاک کردن برگ‌های آگلونما به آب بسنده کنید و از مواد شیمیایی استفاده نکنید.

روش‌های تکثیر گیاه آگلونما

نگهداری و تکثیر گیاه آگلونما

به طور کلی سه راه برای تکثیر این گیاه وجود دارد و تکثیر این گیاه مشابه تکثیر گیاه دیفن باخیا است.

راه اول: تقسیم بوته

در این روش که در اوایل تابستان یا اواسط فصل بهار انجام می‌شود، باید جوانه‌های جانبی را از پایه‌ی گیاه جدا کنیم. برای این کار ابتدا آگلونما را از گلدان خارج می‌کنیم. سپس به کمک یک چاقوی تیز، جوانه‌هایی که بیشتر از ۲ برگ دارند را با حفظ مقداری از ریشه، جدا می‌کنیم. این جوانه‌ها را باید در گلدان‌های با قطر 9 سانت بکاریم. خاک اطراف ریشه باید کاملا فشرده شود تا هوا به آن راه پیدا نکند. بهتر است روی گیاه را با کیسه‌های پلاستیکی بپوشانید و برای تهویه درونی آن، چندین سوراخ در کیسه ایجاد کنید. همچنین دمای مورد نیاز آن، حدودا 20 درجه سانتیگراد است و نور خورشید نباید به آن برسد. در این شرایط بین چند هفته تا دو ماه زمان می‌برد تا گیاه ریشه دهی خود را آغاز کند.

راه دوم: کاشت بذر

وقتی آگلونما شروع به گل‌دهی کند، میوه‌هایی به رنگ قرمز روی آن پدیدار می‌شوند که با کاشت آن‌ها، گلدان آگلونماهای جدیدی خواهید داشت. اگر نمی‌خواهید از این گیاه بذری تولید کنید بهتر است گل‌های آن را  جدا کنید، چرا که باعث می‌شوند گیاه شما ضعیف شود.

راه سوم: قلمه زدن

قلمه را در فصل بهار از ساقه‌های قوی و سالم این گیاه تهیه کنید. سپس برای تکثیر گیاه، ساقه‌های بریده شده را به قسمت‌های حدودا 5 سانتیمتری تبدیل کنید  و آن‌ها را به درون خاک فشار دهید. حدودا یک سوم از ساقه‌ها باید در زیر خاک قرار بگیرند. نگذارید خاک خشک شود و دمای محیط را روی ۲۴ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. در این روش هم برای ریشه‌دهی سریع‌تر می‌توانید روی ساقه‌ها را با کیسه‌های پلاستیکی بپوشانید. پس از ریشه‌دهی و زمانی که گیاه شروه به رشد کرد می‌توانید آن را به گلدان اصلی منتقل کنید.

آگلونما گیاهی بسیار مفید و تصفیه کننده‌ای بسیار قوی است. برای زیبایی و همچنین شاداب نگه داشتن فضای داخلی منزل خود پیشنهاد می‌کنیم گلدان آگلونما را در کنار دیگر گیاهان آپارتمانی خود نگهداری کنید تا از بابت پاکسازی هوای منزل خیالتان راحت باشد.

دیدگاه کاربران:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولاتی که ممکن است دوست داشته باشید:

فهرست