5 تفاوت بین رزهای ایرانی و هلندی

  1. خانه
  2. اخبار و دانستنی ها
  3. 5 تفاوت بین رزهای ایرانی و هلندی
بدون دیدگاه

فرق گل رز ایرانی و هلندی چیست؟

رز هلندی بخریم یا رز ایرانی؟ فرق گل رز ایرانی و هلندی چیست؟ قیمت گل رز هلندی و قیمت گل رز ایرانی چقدر است؟ این سوالی هست که بیشتر مردم وقتی که قرار هست سفارش گل بدهند یا از گل فروشی به صورت حضوری خرید گل انجام دهند با آن  مواجه می شوند. در این  مطلب می خواهیم یادبگیریم که رز ایرانی با رز هلندی چه تفاوت هایی دارد و هر کدام بیشتر برای چه مناسبت هایی کاربرد دارند.

شاید این مطلب را دوست داشته باشید: ۱۰ نکته جالب و خواندنی در مورد گل رز

رز هلندی اصطلاحا در بین گل فروشی ها و تولیدکنندگان گل و گلخانه داران به گونه از رزهای اصلاح نژاد شده گفته می شود که نسبت به رزهای اصلاح نژاد نشده دوام بیشتر ، ظاهر یکدست تر و اندازه درشت تری دارند. این رزها نیز مانند رزهای ایرانی در ایران تولید می شوند و فقط قلمه ی اولیه آنها اکثرا از خارج از کشور وارد و در گلخانه ها پروش داده می شود. با این مقدمه در ادامه به توضیح 5 تفاوت اصلی رزهای هلندی و ایرانی می پردازیم.

  1. ماندگاری گل رز

گل های رز هلندی به گونه ای از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند که دوام بیشتری داشته باشند و مدت بیشتری شاداب و با طراوت باقی بمانند. در مقابل گل رز ایرانی دوام کمتری دارد و زودتر پژمرده می شود. رزهای هلندی معمولا بین 3 تا 5  روز در دمای اتاق ماندگاری دارند ولی رزهای ایرانی نهایتا 2-3 روز ماندگاری دارند و زودتر پژمرده می شوند.

  1. اندازه گل رز

گل های رز هلندی عموما درشت تر از گل های رز ایرانی هستند. اندازه گل های هلندی می تواند با توجه به نژاد گل و نیز نوبت گلدهی متفاوت باشد اما به طور کلی رزهای هلندی درشت تر از رزهای ایرانی هستند. گل رز هلندی در حدود 4-5 سانیتمتر  قطر دارد. در حالیکه رزهای ایرانی معمولا نصف این مقدار هستند. از نظر ارتفاع ساقه نیز رزهای هلندی ارتفاع بیشتر و ساقه های قطورتری دارند. ارتفاع گل رزهلندی معمولا بین 80 تا 100 سانتیمتر است در صورتی که رزهای ایرانی عموما 50-60 سانتیمتر ارتفاع دارند.

  1. جنس گلبرگ ها

گل های رز ایرانی گلبرگ های نازکی دارند در صورتی که رزهای هلندی گلبرگ های ضخیم تر و مقاوم تری دارند. گلبرگ ها در گل رز هلندی با توجه به نژاد رز متفاوت است ولی همه آنها دارای بافت و نقش هستند که در بازار اصطلاحا به آن رز مخملی هم گفته می شود.

  1. رنگ گل رز

گل های رز هلندی دارای رنگبندی بیشتری هستند و در رنگ های متنوعی همچون رز قرمز ، رز زرد ، رز سفید ، رز شیری ، رز صورتی ، رز یاسی ، رز نارنجی ، رز سبز ، رز مشکی ، رز ابلق و ده ها رنگ دیگر پرورش داده می شوند. در صورتی که رزهای ایرانی تنوع رنگ کمی دارند و معمولا فقط رنگ قرمز آن پرورش داده می شود و سایر رنگ ها در بازار تقاضا ندارند.

در هنگام هدیه دادن گل رنگ های مختلف گل رز معانی مختلفی دارند. برای اطلاع از معنی هر رنگ گل رز و کاربرد آن در مناسبت های مختلف مقاله معنی رنگ های گل رز برای کادو دادن را بخوانید.

  1. قیمت گل رز

قیمت گل رز هلندی با توجه به هزینه های تولید و پروش آن بیشتر از رز ایرانی است و به همین دلیل قیمت فروش  آن در بازار نیز بیشتر است. رزهای هلندی معمولا 4-5 برابر قیمت رزهای ایرانی هستند. رز هلندی بین 8 تا 12 هزار تومان و رز ایرانی بین 1000 تا 2000 تومان به فروش می رسند.

جمع بندی:

رزهای هلندی به نسبت رزهای ایرانی ، زیباتر و خوش فرم تر ، دوام بیشتر ، اندازه درشت تر ، رنگ بندی متنوع تر و در نهایت قیمت بیشتری دارند به همین دلیل رزهای هلندی بیشتر به صورت شاخه ای یا داخل باکس گل و به صورت دسته گل به فروش می رسند در صورتیکه که گل های رز ایرانی بیشتر برای تزئین ماشین عروس مورد استفاده قرار می گیرند. البته بعضی افراد سودجو سعی می کنند رز ایرانی را به جای رز هلندی معرفی کنند و با قیمت کمتر نسبت به رز هلندی (ولی 3-4 برابر قیمت واقعی رز ایرانی) به مشتریان بفروشند که در این مقاله سعی کردیم با معرفی تفاوت های رزهای هلندی و رزهای ایرانی به شما کمک کنیم تفاوت این دو نوع رز را بهتر بشناسید.

برای سفارش آنلاین گل در انواع مختلف باکس گل ، دسته گل و سبد گل رز می توانید از محصولات زیر دیدن کنید و با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

دیدگاه کاربران:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولاتی که ممکن است دوست داشته باشید:

فهرست